News: Mackmyra und Microsoft kooperieren für ersten AI-kreierten Whisky

Das schwedische Haus Mackmyra ist eine Kooperation mit Microsoft eingegangen, um den nach eigenen Angaben ersten AI-kreierten Whisky auf den Markt zu bringen. Zusammen mit Fourkind, einem auf den Einsatz von Künstlicher Intelligenz spezialisierten Unternehmen aus Finnland, fütterte Master Blenderin Angela D’Orazio das System mit bisherigen Blending-Rezepturen, Verkaufszahlen und Kundenwünschen. Dank AI soll die Entwicklung eines hochqualitativen und erfolgreichen Whiskys deutlich beschleunigt werden. Außerdem erhofft man sich, noch unbekannte Kombinationsmöglichkeiten zu entdecken. Der Master Blender soll dabei nicht ersetzt werden, sondern mit seinen geschulten Sinnen über die Künstliche Intelligenz wachen. Geplant ist die Enthüllung des ersten AI-kreierten Whiskys im Herbst dieses Jahres.

Mackmyra und Microsoft kooperieren für ersten AI-kreierten Whisky
Bild: Mackmyra
Mackmyra und Microsoft kooperieren für ersten AI-kreierten Whisky
Bild: Mackmyra

„We always strive to challenge the traditions in the very traditional whisky trade and that’s something we really do now when we develop a whisky with the help of AI. We see AI as a part of our digital development, it is really exciting to let AI be a complement to the craft of producing a high-quality whisky. For me as a Master Blender it is a great achievement to be able to say that I’m now also a mentor for the first ever created AI whisky in the world“, sagt Angela D’Orazio, Master Blenderin von Mackmyra.

„This AI-generation can have an impact in different industries globally“, sagt ein Sprecher von Microsoft. „I envision AI systems generating recipes for sweets, perfumes, beverages, and maybe even sneaker designs. Many of these have already been attempted, but large-scale adoption is still lagging behind. We are showing the way forward, and these new AI solutions can be used to generate products that retain the spirit, look and feel of the brands behind them, while at the same time being new and unique.“

Jarno Kartela, Machine Learning Partner bei Fourkind, erklärt: „Algorithms don’t have senses, so we need another take on how to understand something so complex as whisky. Although lacking human expertise, we can teach machines to understand what elements previous recipes and products are made of and how they are perceived and ranked by customers and experts. With this as a raw data asset, we can leverage a combination of explorative algorithms to generate endless new recipes and products and then use a set of discriminative algorithms to understand which of them might be great, repeating until better recipes are not found. This requires a lot from the computation side, as we need millions of iterations while keeping track of what worked and what did not before reaching a solid guess of a good new whisky.“

Quelle: Mackmyra

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